Bu kitap, e-kitap formatında olduğu için 0,25 ağaç kesilmekten kurtarılmıştır.

Franchise Sözleşmeleri ve Genel İşlem Şartları Hukuku

• Yazar: Prof. Dr. Ayşe HAVUTÇU
  • Yayın Tarihi: 11.12.2021

Kategoriler: Borçlar Hukuku, Bütün Hukuk Kitapları, Kongreler / Sempozyumlar, Sözleşmeler Hukuku

Modern sürüm-dağıtım yöntemlerinden biri olan Franchising, Fr alanın işletme organizasyonunun Fr verenin belirlediği sistem modeline kapsamlı biçimde uydurulması sonucunu doğuran bir fonksiyonel işbirliğidir. Bu işbirliği, Fr alan ile Fr veren arasında akdedilen franchise sözleşmesi ile kurulur.

Franchise sözleşmesi, franchise verene ait “üretim, işletme ve pazarlama sistemini” meydan getiren gayri maddi haklar üzerinde franchise alana kullanma yetkisi verme, franchise alanı bu sisteme dâhil etme ve destekleme; franchise alanın da franchise verenin belirlediği ilkeler doğrultusunda franchise verene ait olan gayri maddi malları kullanma, kendi ad ve hesabına sürümünü sağlama ve bedel ödeme borcu altına girdiği, tam iki tarafa borç yükleyen ve sürekli nitelikte isimsiz bir borç ilişkisidir[1].

Rekabet Kurumu tarafından yayınlanan 03.06.2009 kabul tarihli Dikey Anlaşmalara İlişkin Kılavuz’da[2] ise “Franchise Anlaşmaları” başlıklı 183. Paragrafta franchise anlaşmaları şu şekilde tanımlanmıştır.

“…malların veya hizmetlerin dağıtımında kullanılacak olan, özellikle marka, işaret gibi fikri haklarla ve know-how’la ilgili lisanslar içerirler. Fikri hak ve know how lisanslarına ek olarak franchise veren genellikle sözleşme süresinde franchise alana ticari ve teknik yardım sağlar. Lisanslar ve yardımlar franchise paketinde iş metodunun tamamlayıcı parçalarıdır. Bu unsurlar karşılığında franchise alan tarafından franchise verene bir franchise ücreti ödenir. Franchising, franchise verenin sınırlı bir yatırımla ürünleri için yeknesak bir dağıtım ağı kurmasını mümkün kılar. İş metodu ile ilgili hükümlere ek olarak franchise anlaşmaları genellikle dağıtılan ürünle ilgili olarak özellikle seçici dağıtım ve/veya rekabet etmeme ve/veya münhasır dağıtım veya bunların daha zayıf formlarıyla ilgili çeşitli dikey sınırlamaların bileşimlerini de içerir.”

Franchise sözleşmelerine karakterini veren asli/tipik edimler şunlardır[3]:

• Franchise verenin, franchise alana sistemindeki fikri ve sınai unsurları kullandırması, franchise alanı desteklemesi
  • Franchise alanın sürümü arttırması, kendi ad ve hesabına hareket etmesi
  • Franchise sistemi ve bedelidir.

Franchise sözleşmelerinde genellikle bir giriş veya önsöz bölümü bulunur. Bu giriş bölümünde Fr verenin fikri ve sınai birçok unsurdan oluşan üretim-işletme ve pazarlama sistemine dayanan ticari etkinliği ve müşteri nezdinde sahip olduğu imaj vurgulanır, sözleşmenin amacı ile tarafların asli yükümlülükleri, ana hatlarıyla özetlenir. Giriş bölümünden sonra sırasıyla tarafların hak ve yükümlülükleri, sözleşme süresi, sona ermesi, sözleşme sonrası yükümlülüklere, uyuşmazlık durumunda hakem kayıtlarına veya yetkili mahkeme şartlarına yer verilmektedir.

Diğer sürüm-dağıtım sözleşmelerinde olduğu gibi franchise sözleşmelerinde de içerik önceden sistemin hâkim unsuru tarafından belirlenmiş, hazır durumdadır. Franchise sözleşmelerinin içeriği, franchise veren tarafından franchise sisteminin oluşturulması aşamasında belirlenir ve belli bir franchise zincirinde yer alan bütün franchise alanlarla yapılan her münferit sözleşmede -somut ilişkinin gerektirdiği bazı farklılıklar dışında- aynı içerik kullanılır. İstisnai olarak franchise sözleşmeleri birbirinden indirim oranı, faaliyet bölgesi vb. gibi konularda değişiklik gösterebilmektedir. Ancak istisnai nitelikteki bu farklılıklar dışında muhteva aynıdır. Bu, sürüm sistemini tüm satış aracıları için yeknesak biçimde düzenleme gereği ve ihtiyacının doğal bir sonucudur[4].

Franchise verenin önceden tek taraflı belirlediği franchise genel koşulları, bireysel sözleşmenin kurulması sırasında genellikle müzakere konusu edilmeksizin franchise alana dikte edilir. Bu yönüyle, franchise sözleşmesi hükümleri TBK m.20 anlamında, “genel işlem şartı” niteliğindedir ve TBK m.20 vd. hükümleri kapsamında denetime tabidir. Franchise sözleşmesi genel koşullarında, sözleşme şartlarının tek tek karşılıklı müzakere edilerek kabul edildiğine ilişkin olarak konulan kayıtlar, bu hükümleri genel işlem şartı olmaktan çıkarmaz. Asıl olan, franchise alana genel koşulun içeriğine etki etme olanağının gerçekte sağlanmış olmasıdır (TBK.m.20/f.3).

TBK m.20 vd. hükümlerinin uygulama alanı kişi ve konu bakımından sınırlandırılmamıştır[5]. Bu hükümler, tüketici sözleşmeleri dışında sözleşme taraflarının vasfına, sözleşmenin konusuna, ait olduğu alana bakılmaksızın kural olarak uygulanırlar. Her iki tarafı da tacir sıfatını taşıyan franchise sözleşmeleri de TBK. m.20 vd. hükümlerinin uygulama alanına girmektedir.

Fakat Türk Borçlar Kanunu’nun genel işlem şartlarına ilişkin m.20-25 hükümlerinden bazılarının franchise sözleşmelerine uygulanması tereddüt yaratıcıdır.

Aşağıda, TBK m.20 vd. hükümlerinin franchise sözleşmelerine uygulanması bakımından genel bir değerlendirme yapılacaktır.

*     Yaşar Üniversitesi Hukuk Fakültesi

[1]      Gürzumar, Osman, Franchise Sözleşmesi ve Bu Sözleşmelerin Temelini Oluşturan “Sistem”lerin Hukuken Korunması, İstanbul 1994, s.8 vd.; Kırca, Çiğdem, Franchise Sözleşmesi, Doktora Tezi, Ankara 1996, s.16 vd. (http://www.yok.gov.tr, Erişim: 20.6.2021); Eren, Fikret, Borçlar Hukuku Özel Hükümler, Ankara 2021, 9.baskı, s.982 N.3288; Witte, Jürgen, Rechtsprobleme der Vertragsbeendigung von Franchise-Verträgen DStR 1998, 251 (https://www.beck.de Erişim: 25.02.2021); Wildhaber, Christoph, Vertragsverhältnisse Teil 1: Innominatkontrakte, Kauf, Tausch, Schenkung, Miete, Leihe Art. 184 - 318 OR CHK - Handkommentar zum Schweizer Privatrecht 3.Auflage Jahr 2016 s.80, Rn.13, Rn.19, 22. Herausgeber Markus Müller-Chen, Claire Huguenin (https://www.swisslex.ch Erişim: 30.11.2021

[2]      https://www.rekabet.gov.tr/Dosya/kilavuzlar/dikeykilavuz2018-20 180330155908926.pdf

[3]      Bkz.:Gürzumar, s.10 vd.

[4]      Wildhaber, s.82 Rn.24

[5]      Serdar, İlknur, TBK’nun Genel İşlem Şartları Hükümlerinin Kişi Bakımından Uygulama Alanı, Genel İşlem Şartları Sempozyumu, İzmir Barosu Dergisi Eylül 2015, s.226 vd.; Akipek-Öcal, Şebnem, 6098 Sayılı Türk Borçlar Kanununun Genel İşlem Koşulları Hükümlerinin Konu Bakımından Uygulama Alanı, Genel İşlem Şartları Sempozyumu, , İzmir Barosu Dergisi Eylül 2015, s.200 vd.

Akademisyen

Prof. Dr. Ayşe HAVUTÇU

• Eğitim Sayısı 12
  • E-Kitap Sayısı 7
  • Eğitim Alan Kişi Sayısı 126
  • E-Kitap Alan Kişi Sayısı 173

Eğitmen Hakkında

DEÜ Hukuk Fakültesinden 1983 yılında mezun olduktan sonra 1984 yılında aynı üniversitede, Medeni Hukuk Anabilim Dalı’nda araştırma görevlisi olarak göreve başladı.

Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Özel Hukuk Bölümünde1984-1986 yılları arasında Lisansüstü; 1987-1993 yılları arasında   doktorasını tamamladı.

1999 yılına kadar DEÜ Hukuk Fakültesinde Yar.Doç. olarak çalıştı.

1999-2001 yılları arasında Doçent olarak atandığı Galatasaray Ün. Hukuk Fakültesi Medeni Hukuk Anabilim dalında görev yaptıktan sonra 2002 yılında tekrar DEÜ. Hukuk Fakültesine döndü, 2006 yılında DEÜ Senatosu tarafından profesörlüğe yükseltildi.

2009 yılında emekli olduktan sonra akademik çalışmalarını Yaşar Üniversitesi Hukuk Fakültesinde sürdürmeye devam etmektedir.

Sosyal Medya

1999 yılına kadar DEÜ Hukuk Fakültesinde Yar.Doç. olarak çalıştı.

FORMÜL:

Kitabın Sayfa Sayısı / 2 x 1000 / 69000 = 1000 adet basılan bir kitap için kesilen ağaç sayısı

Kağıt yapımında, genellikle iğne yapraklı ağaçlardan Ladin ve Çam ağaçları kullanılmaktadır. Çoğunluk çam ağacına aittir.

Dünya çapında her gün 80.000 ila 160.000 ağaç kesilmekte ve kağıt endüstrisinde kullanılmaktadır. Ormanlar yok edilmekte, küresel ölçekte iklim değişikliğine sebep olmaktadır.

Bir çam ağacının boyunu ortalama 18 m, yarıçapı da 15 cm eder. Bu durumda bir çam ağacı 1,2717 metreküptür. 0.0083 metreküp odun yaklaşık 4,5 kg gelir. Bu durumda 1,2717 metreküp odun yani bir ağaç 690 kg gelecektir.

Bir ağaçtan elde edilen kağıt, ağacın ağırlığının yarısı kadar etmektedir.

O halde, ortalama bir çam ağacı 690 kg ettiğine göre, elde edilecek kağıt 345 kg olacaktır.

Bir A4 beyaz kağıdın ağırlığı 5 gr etmektedir. Demek ki, bir ağaçtan 345000/5 = 69000 adet A4 yaprağı elde edilmektedir.

Günümüzde özellikle dijital kitap baskılarında, kitabın boyutu ne olursa olsun A4 boyutunda kağıt harcanmakta olup, kesime giren kısımları atılmaktadır.

Buraya kadar elde edilen verilerle şöyle bir formül çıkartılabilmektedir:

Kitabın sayfa sayısı / 2 = kitapta kullanılan kağıt yaprağı.

Her kitabın asgari 1000 adet basıldığı (ki ortalama çok daha yüksek çıkacaktır)

FORMÜL:

E-kitaplar geleceğimizi kurtaracak. Gelin e-kitapları daha çok sevelim, doğaya bir nebze olsun nefes verelim.

Peki basılı kitapların çevreye verdiği tahribat sadece ağaç ile mi sınırlı? Tabii ki hayır! Bir araştırmaya göre, Amerika Birleşik Devletlerinde hava kirliliğinin yüzde yirmisini kağıt fabrikaları oluşturuyor. Bununla birlikte havayla sınırlı kalmayıp su kirliliğine de büyük ölçüde neden oluyor. Zira kağıt, yapısı gereğince bol suya ihtiyaç duyar.

Modern tesislerde bile 1 ton kağıt üretebilmek için yaklaşık 50 ton su kirletilmektedir.

Artık karar sizin? E-kitap teknolojisi yokken elbette kitaplar ağaçlardan daha önemli idi. Zira, entelektüel hale gelen her birey doğayı korumak için fazladan çaba harcayabilecek bilince kavuşmuş olacaktı.

Ya şimdi? Tamamen zararsız bir teknoloji varken, hala zararlı nostaljik alışkanlıklarınıza devam mı etmek istiyorsunuz? Siz bilirsiniz…