İçeriğe geç
← Resmî Gazete listesi
TEBLİĞLER · Tebliğler · RG 11.10.2026/33397

Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 596)

TEBLİĞ

Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:

VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 596) BİRİNCİ BÖLÜM

Başlangıç Hükümleri

Amaç ve kapsam

MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı ve kapsamı; 24/6/2026 tarihli ve 7587 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 9 uncu maddesi ile değiştirilen 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 107/A maddesinin uygulanmasına ilişkin usul ve esasların belirlenmesidir.

Dayanak

MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 107/A maddesinin altıncı fıkrası ile mükerrer 257 nci maddesinin dördüncü fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;

a) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,

b) Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığını,

c) Dijital Vergi Dairesi: Başkanlığın görev tanımları içerisinde yer alan hizmetlerin sunulması veya kişilerin vergisel ödevlerini yerine getirmesi amacıyla şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik araçları kullanılmak suretiyle erişim sağlanan internet adresi (dijital.gib.gov.tr) ve mobil uygulamalar üzerinde oluşturulan elektronik ortamı,

ç) Elektronik imza: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun 4 üncü maddesinde tanımlanan güvenli elektronik imzayı,

d) Elektronik tebligat: 213 sayılı Kanun hükümlerine göre tebliği gereken evrakın elektronik tebligat sistemi ile muhataplara elektronik ortamda tebliğ edilmesini,

e) Elektronik tebligat sistemi: Bilişim sistemleri vasıtasıyla tebliğ evrakının elektronik ortamda muhatabına delillendirilerek tesliminin sağlandığı sistemi,

f) İlgili vergi dairesi: Mükelleflerin gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı oldukları vergi dairesini, gelir ve kurumlar vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairesi bulunmayan mükellefler için ise katma değer vergisi veya gelir (stopaj) vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairesini, bağlı bulundukları bir vergi dairesi bulunmayan tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküller için merkez adreslerinin bulunduğu yer yetkili vergi dairesini ve gerçek kişiler için ise ikametgâhlarının bulunduğu yer vergi dairesini,

g) Kanun: 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununu,

ğ) Muhatap: Elektronik ortamda tebligat yapılacak olanları,

h) Olay kaydı: Elektronik tebligat hizmetinin verilmesi esnasında meydana gelen tüm bilişim sistemi işlem kayıtlarını,

ı) Zaman damgası: 5070 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinde tanımlanan zaman damgasını,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Elektronik Tebligat Sistemi

Elektronik tebligat sistemi

MADDE 4- (1) Kanun hükümlerine göre tebliği gereken elektronik imzalı evrak, Dijital Vergi Dairesi bünyesinde oluşturulan elektronik tebligat sistemi kullanılmak suretiyle muhatabına elektronik ortamda tebliğ edilebilir.

Elektronik tebligat sistemine dâhil olma zorunluluğu bulunanlar

MADDE 5- (1) Kurumlar vergisi mükellefleri, ticari, zirai ve mesleki kazançları dolayısıyla gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri, kollektif şirketler ile adi komandit şirketler ve 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabında adına tescil yapılan gerçek kişiler ve tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan teşekküller bu Tebliğde belirlenen sürelerde bildirimde bulunarak elektronik tebligat sistemine dâhil olmak ve bu sistemi kullanmak zorundadır.

(2) Birinci fıkrada belirtilen mükelleflerin dışında isteğe bağlı olarak kendilerine elektronik tebligat yapılmasını talep eden kişiler de elektronik tebligat sisteminden yararlanabilir.

Elektronik tebligat sistemine dâhil olma zorunluluğu bulunmayanlar

MADDE 6- (1) Kurumlar vergisi mükellefleri, ticari, zirai ve mesleki kazançları dolayısıyla gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri, kollektif şirketler ile adi komandit şirketlerden aşağıda sayılanlar elektronik tebligat sistemine dâhil olmak zorunda değildir:

a) Gerçek kişilerde engellilik oranı % 90 veya daha fazla olan malul ve engelliler.

b) Tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerde, tek kanuni temsilcisi/idarecisi olanlarda ilgili kanuni temsilcinin/idarecinin, birden çok kanuni temsilcisi/idarecisi olanlarda ise tüm kanuni temsilcilerinin/idarecilerinin engellilik oranı % 90 veya daha fazla olanlar.

c) On sekiz yaşını doldurmamış gerçek kişiler.

(2) 4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabında adına tescil yapılan gerçek kişiler, tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerden aşağıda sayılanlar elektronik tebligat sistemine dâhil olmak zorunda değildir:

a) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan kamu idareleri ile aynı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde tanımlanan mahallî idareler.

b) Yabancı devletlerin Türkiye'deki diplomatik temsilcilikleri, konsoloslukları, uluslararası anlaşmalarla vergi muafiyeti tanınan uluslararası kuruluşlar ve bunların diplomatik haklara sahip mensupları ile ev sahibi hükümet anlaşmaları veya Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası anlaşmalar kapsamında faaliyet gösteren uluslararası kuruluşlar ve bunların yönetici kadrolarında görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayan mensupları.

c) Gerçek kişilerde engellilik oranı % 90 veya daha fazla olan malul ve engelliler.

ç) Tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerde, tek kanuni temsilcisi/idarecisi olanlarda ilgili kanuni temsilcinin/idarecinin, birden çok kanuni temsilcisi/idarecisi olanlarda tüm kanuni temsilcilerinin/idarecilerinin engellilik oranı % 90 veya daha fazla olanlar.

d) On sekiz yaşını doldurmamış gerçek kişiler.

(3) Engellilik oranı % 90 veya daha fazla olanların, durumlarına ilişkin sağlık kurulu raporunun ilgili vergi dairesine ibraz edilmesi gerekir.

Başvuru süresi ve elektronik tebligat sistemine dâhil olma

MADDE 7- (1) Elektronik tebligat sistemini kullanmak zorunda olanlar aşağıda belirtilen süre ve usullere göre sisteme dâhil olur:

a) Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce elektronik tebligat sistemine dâhil olmayan ve elektronik tebligat sistemi kullanmak zorunda olan; kurumlar vergisi mükellefleri, ticari, zirai ve mesleki kazançları dolayısıyla gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri ve kollektif şirketler ile adi komandit şirketler tebliğin yayımını izleyen ayın sonuna kadar elektronik tebligat sistemine dâhil olmak zorundadır.

b) Bu Tebliğin yayımı tarihinden sonra mükellefiyet tesis ettiren kurumlar vergisi mükellefleri, ticari, zirai ve mesleki kazançları dolayısıyla gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri ve kollektif şirketler ile adi komandit şirketler işe başlama tarihini takip eden 15 gün içerisinde elektronik tebligat sistemine dâhil olmak zorundadır.

c) 4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabında adına tescil yapılan gerçek kişiler, tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküller ilk iktisaba ilişkin kayıt veya tescil işlemi tamamlanmadan önce elektronik tebligat sistemine dâhil olmak zorundadır.

(2) Elektronik tebligat sistemine dâhil olma zorunluluğu bulunmayan gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan teşekküller elektronik tebligat sistemine isteğe bağlı olarak dâhil olabilir.

(3) Birinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentleri ile ikinci fıkra kapsamındaki mükellefler, Dijital Vergi Dairesi üzerinden elektronik ortamda veya ilgili vergi dairesine durumlarına uygun Elektronik Tebligat Sistemine Dâhil Olma Talep Bildirimini (EK:1, EK:2) kullanmak suretiyle başvuruda bulunur.

(4) Dijital Vergi Dairesi üzerinden elektronik ortamda yapılan başvurularda başvuru sahibi tarafından e-posta ve/veya kısa mesaj (SMS) doğrulaması yapılarak elektronik tebligat aktivasyon işlemi tamamlanır.

(5) Vergi dairesine yapılan başvurular;

a) Gerçek kişiler tarafından bizzat veya elektronik tebligat işlemleri konusunda özel yetki içeren noter onaylı vekâletnameye sahip vekilleri,

b) Tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan teşekküller adına kanuni temsilcileri veya elektronik tebligat işlemleri konusunda özel yetki içeren noter onaylı vekâletnameye sahip vekilleri,

aracılığıyla yapılır.

(6) Vergi dairesince yapılan değerlendirme sonucunda gerekli şartları taşıyanlara Dijital Vergi Dairesi kullanıcı kodu ve şifresi verilir.

(7) Birinci fıkranın (c) bendi kapsamındaki kişilerin elektronik tebligat sistemine dâhil olup olmadığı;

a) (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanlara ait özel tüketim vergisi beyannamesinin elektronik ortamda verilmesi aşamasında,

b) Müzayede yoluyla satışlarda (katma değer vergisi mükellefiyeti bulunanlar hariç) özel tüketim vergisi beyannamesinin ilgili vergi dairesine beyanda bulunulması ve verginin ödenmesi aşamasında,

Başkanlık tarafından kontrol edilir.

(8) 4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ithalatta vergilendirildiği durumlarda kayıt ve tescil işlemini yapanlar, kayıt ve tescil işleminden önce bu malları iktisap eden kişilerin bu Tebliğ kapsamında elektronik tebligat sistemine dâhil olup olmadığını Başkanlık sistemleri üzerinden sorgular.

Dijital vergi dairesi kullanıcı kodu ve şifre edinme

MADDE 8- (1) Elektronik tebligat sistemini kullanmak isteyen ve daha önce şifre edinmemiş gerçek kişiler ile tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküller (kanuni temsilcileri/idarecileri aracılığıyla) Dijital Vergi Dairesi (dijital.gib.gov.tr) kullanıcı girişi alanından e-Devlet ile Kayıt Ol seçeneği ile istenilen bilgileri girmek suretiyle kullanıcı kodu ve şifre edinir.

(2) Birinci fıkra kapsamında temin edilen kullanıcı kodu ve şifre ile Dijital Vergi Dairesine giriş yapılarak elektronik tebligat aktivasyonu yapılır.

(3) Birinci fıkrada anılan mükelleflerin, söz konusu bildirimi kendileri/kanuni temsilcileri veya elektronik tebligat sistemi ile ilgili işlemleri yapmaya yönelik özel yetki içeren noterde verilmiş vekâletnameyle yetkili kılınan kişiler aracılığıyla ilgili vergi dairesine bizzat vermeleri de mümkündür.

(4) Elektronik tebligat sistemini kullanmak üzere, Elektronik Tebligat Sistemine Dâhil Olma Talep Bildirimi (EK:1, EK:2) ile ilgili vergi dairesine müracaat eden mükelleflere vergi dairesince, müracaat anında sistemden üretilecek Dijital Vergi Dairesi kullanıcı kodu ve şifreyi ihtiva eden kapalı bir zarf verilir.

(5) Şifre zarfının mükellefe veya yetki verilen kişiye tesliminde, “… Defterdarlığının/Vergi Dairesi Müdürlüğünün ... vergi kimlik numaralı mükellefi .....................’ya Elektronik Tebligat Sistemi ve Dijital Vergi Dairesi işlemlerinde kullanmak için kullanıcı kodu ve şifreyi ihtiva eden zarf, kapalı olarak teslim edilmiştir.” şeklinde bir teslim tutanağı tanzim edilir ve söz konusu tutanak, mükellef veya noterde verilmiş vekâletnameyle yetki verdiği kişi, müdür/vergi dairesi müdürü veya müdür yardımcısı tarafından tarih konulmak suretiyle imzalanır. Tanzim edilen teslim tutanağı ile Elektronik Tebligat Sistemine Dâhil Olma Talep Bildiriminin birer örneği mükellefin dosyasında muhafaza edilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Elektronik Tebligat Yapılması ve Elektronik Tebligat Sisteminden Çıkış

Elektronik tebligatın gönderilmesi ve muhataba iletilmesi

MADDE 9- (1) Kanun uyarınca tebliği gereken ve elektronik imza ile imzalanan evrak, tebligatı yapan ilgili birim adına Başkanlık tarafından mükellefe elektronik tebligat sistemi vasıtasıyla elektronik ortamda tebliğ edilir.

(2) Elektronik tebligat sistemine; Dijital Vergi Dairesinden ya da e-Devlet Kapısı üzerinden erişilebilir. Dijital Vergi Dairesi şifresine sahip olan gerçek ve tüzel kişiler, T.C. Kimlik No/Vergi No/Kullanıcı Kodu ve şifreleriyle elektronik tebligat sistemine Dijital Vergi Dairesi vasıtasıyla erişebilir. Dijital Vergi Dairesi şifresi olmayan gerçek kişiler ise e-Devlet şifresi yardımı ile sistemden üretecekleri şifreleriyle ya da doğrudan e-Devlet şifresi ile Dijital Vergi Dairesindeki elektronik tebligatlarına erişebilir. e-Devlet Kapısı üzerinden ise kimlik doğrulaması ile Başkanlığa ait elektronik tebligat sistemine erişim sağlanabilir.

(3) Elektronik imzalı tebliğ evrakı, elektronik tebligat sistemine ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda muhataba tebliğ edilmiş sayılır.

(4) Elektronik tebligat sisteminin işleyişine ilişkin olay kayıtları, zaman damgası ile imzalanarak Başkanlık tarafından otuz yıl süreyle saklanır.

(5) Başkanlık, hesaba erişim bilgilerinin iletimi ve elektronik tebligat sistemine erişimin güvenli bir şekilde sağlanması için gerekli tedbirleri alır.

(6) Elektronik tebligata ilişkin delil kayıtları, talep edilmesi halinde ilgilisine ve yetkili mercilere sunulur.

Bilgilendirme

MADDE 10- (1) Muhatap, elektronik tebligat sistemine başvuru esnasında veya daha sonra Dijital Vergi Dairesi üzerinden bildirdiği mobil telefon numarasına ve/veya e-posta adresine kendisine elektronik tebligat iletildiğine dair bilgilendirme yapılmasını talep edebilir.

(2) Birinci fıkra kapsamındaki bilgilendirmelerin herhangi bir nedenle yapılamamış olması, tebligat süresini ve geçerliliğini etkilemez.

Elektronik tebligat sisteminden çıkış

MADDE 11- (1) Zorunlu veya isteğe bağlı olarak elektronik tebligat sistemine dâhil olanlar aşağıda belirtilen durumlarda sistemden çıkarılır:

a) Ticaret siciline kayıtlı tüzel kişiler ticaret sicil kayıtlarının, diğer tüzel kişiler ise tabi oldukları sicil kayıtlarının silindiği tarih itibarıyla elektronik tebligat sisteminden çıkarılır.

b) Gerçek kişilerde ilgilinin ölümü veya gaipliğine karar verildiğinin idare tarafından tespit edildiği durumlarda ölüm/karar tarihi itibarıyla ilgili, elektronik tebligat sisteminden re’sen çıkarılır.

c) Zorunlu olarak elektronik tebligat sistemine dâhil olan gerçek kişiler, mükellefiyetin sona erdiği tarihi izleyen beşinci takvim yılı sonundan itibaren ilgili vergi dairesine veya Dijital Vergi Dairesi üzerinden başvurmaları halinde, elektronik tebligat sistemine dâhil olma zorunluluğu gerektiren diğer haller bulunmamak şartıyla talep tarihi itibarıyla elektronik tebligat sisteminden çıkarılır.

ç) İsteğe bağlı olarak elektronik tebligat sistemine dâhil olanlar, ilgili vergi dairesine veya Dijital Vergi Dairesi üzerinden başvurmaları halinde, elektronik tebligat sistemine dâhil olma zorunluluğu gerektiren diğer haller bulunmamak şartıyla talep tarihi itibarıyla elektronik tebligat sisteminden çıkarılır.

d) Elektronik tebligat sistemine dâhil olan 65 yaşını doldurmuş kişiler ilgili vergi dairesine veya Dijital Vergi Dairesi üzerinden başvurmaları halinde talep tarihi itibarıyla elektronik tebligat sisteminden çıkarılır.

(2) Kısıtlılık, ceza infaz kurumuna girme veya askerlik hizmeti gibi sebeplerle elektronik tebligat sistemini kullanma imkânı ortadan kalkanlar, ilgilisinin bildirimi üzerine veya vergi dairesince durumun öğrenilmesi halinde Başkanlık tarafından bildirim/öğrenme tarihi itibarıyla elektronik tebligat sisteminden geçici olarak çıkarılırlar. Elektronik tebligat sisteminden yararlanmalarına engel hukuki ve fiili durumu ortadan kalkanların elektronik tebligat sistemine dâhil olma zorunluluğu gerektiren hallerin bulunması durumunda söz konusu engel durumlarının ortadan kalkmasının ardından bir ay içinde yeniden başvuruda bulunmaları gerekir.

(3) Tasfiye ve iflas haline giren şirketlere elektronik tebligat sistemi aracılığıyla elektronik tebligat yapılmaz. Ancak tasfiye haline giren şirketlere tasfiye memuru olarak atananlar ve iflas haline giren şirketlerde ise iflas idaresi tarafından, isteğe bağlı olarak Elektronik Tebligat Sistemine Dâhil Olma Talep Bildirimi (EK:1, EK:2) doldurarak müracaat edilmesi halinde, 8 inci madde hükümleri uyarınca üretilecek kullanıcı kodu ve şifreyi ihtiva eden kapalı bir zarf tasfiye memuruna veya iflas idaresine verilir.

Muhatabın yükümlülükleri

MADDE 12- (1) Elektronik tebligat sisteminden yararlanan muhatap;

a) Elektronik Tebligat Sistemine Dâhil Olma Talep Bildirimini süresinde, tam ve doğru şekilde vermekle,

b) Bildirilen bilgilerde meydana gelen değişiklikleri vergi dairesine bildirmekle,

c) Elektronik Tebligat Sistemine Dâhil Olma Talep Bildiriminde yer alan şartlara uymakla,

ç) Kendisine tahsis edilen kullanıcı kodu ve şifreyi korumak, üçüncü kişilerle paylaşmamak ve başkasının kullanımına bırakmamakla,

d) Kullanıcı bilgileri veya şifresinin üçüncü kişilerin eline geçtiğini öğrenmesi hâlinde durumu derhâl ilgili vergi dairesine bildirmekle,

yükümlüdür.

(2) Birinci fıkrada belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmemesinden doğan hukuki sonuçlardan muhatap sorumludur. Vergi dairesine yapılan bildirimler, idare kayıtlarına intikal ettiği anda hüküm ifade eder.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Ceza hükümleri

MADDE 13- (1) Bu Tebliğ ile getirilen yükümlülüklere uymayanlara, Kanunun ilgili ceza hükümleri tatbik olunur.

Diğer hususlar

MADDE 14- (1) Kanun hükümlerine göre tebliği gereken evrak, elektronik tebligat sistemi aracılığıyla tebliğ edilebileceği gibi, Kanunda düzenlenen diğer tebligat usullerine göre de tebliğ edilebilir.

Yürürlükten kaldırılan tebliğ

MADDE 15- (1) 27/8/2015 tarihli ve 29458 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 456) yürürlükten kaldırılmıştır.

Geçiş hükmü

GEÇİCİ MADDE 1- (1) Kanunun geçici 38 inci maddesi uyarınca, 1/7/2026 tarihinden önce Kanunun 107/A maddesi kapsamında elektronik tebligat sistemine dâhil olanlar, yeni bir başvuru yapmaksızın mevcut kullanıcı kodu ve şifreleri ile elektronik tebligat sistemini kullanmaya devam eder.

Yürürlük

MADDE 16- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 17- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.

Ekleri için tıklayınız.